Wednesday, June 8, 2011

PROGRAM TURUN PADANG




Program 'turun padang' merupakan rutin harian YB Tuan Mustafa Salim, ADUN Lenggeng yang sudah terbiasa melawat kampung-kampung di kawasannya. Jika tidak sibuk dengan tugasan wakil rakyat atau memenuhi agenda mesyuarat di pejabat atau persidangan dewan undangan negeri di Seremban beliau akan sentiasa meluangkan masa bertemu penduduk kampung.
Pada Rabu lepas (8.6.2011) YB Mustafa besama Pengerusi-Pengerusi JKKK dan ketua kampung dibawa meredah perkampungan Lenggeng untuk menyampaikan bantuan kepada 10 orang miskin dan OKU.
Penulis yang turut bersama rombongan YB dapat merasai betapa nikmatnya orang kampung menerima pembangunan prasarana dan kemudahan yang disediakan kerajaan seperti jalan raya yang sudah berturap membelah kebun-kebun getah mereka.
Rumah-rumah kampung di sekitar Lenggeng ini dapat dilihat sudah mula bertukar wajah dengan pembinaan rumah batu dan dicat dengan hiasan menarik pada rumah-rumah mereka. Jalan-jalan raya yang sudah dilebarkan memudahkan penduduk berurusan ke mana-mana destinasi yang mereka mahu pergi.
Program bermula dari pejabat DUN Lenggeng pukul 9.00 pagi dan berakhir hingga pukul 1.00 tengah hari dengan menaiki kereta dan motosikal. Kadang-kadang YB menaiki kereta dan adakalanya membonceng motosikal. Demi kewajiban pada masyarakat YB tetap gigih menyampaikan bantuan dan bersedia mendengar keluhan dan rintihan mereka. Ada di antara penerima sumbangan yang sudah pun mendapat bantuan kewangan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat masih lagi memohon bantuan kepada YB.
YB menyatakan peruntukan dari Pejabat Menteri Besar akan dipohon untuk disalurkan kepada mereka dan yang lebih penting tegas YB supaya mereka memberikan sokongan kepada kerajaan pada pilihan raya akan datang.
Program turun padang ini akan dilanjutkan ke Taman Panchor Jaya pula sebelum tiba bulan Ramadan nanti. Insya-Allah.



No comments:

Post a Comment